Nuffnang Ads

Monday, January 3, 2011

Apa Lah kehidupan kita yer agaknya...hum....


aduh....'wasalam' pulak.....'ramadahan' pun salah eja kan...ni banner ni...orang ramai tengok bukannye surat peribadi....badai betul!!!...


satu 'Kelinik Chan' satu lagi 'Klinik Chan'...erm....mana satu ye agaknya....susah lah nak pilih yang mana...hahahha..


Yang ini lagi lah hebatnye...terus campur terus...."Kawalan sprinkler"....hehe...susah kot nak terjemah sprinkler tu kot....hahahaha... bak kata satu watak dalam Hantu Kak Limah Balik Rumah.... "sabor je lah"....hhahahah


Okay baiklah....untuk post ini saya akan tuliskan dalam Bahasa Melayu bukan apa...saje je nk tulis..heheh....ha...tgok....da ada da shortenkan words yang digunakan...kengkadang kita tidak sedar bahawa apa yang kita gunakan itu adalah salah....saya pun bukan nak mengatakan sesiapa... kadangkala apa yang saya tulis ni....berlaku juga kepada saya... tengok lah dalam post ni..banyak sangtat rasanya..hum..tak payah rasa-rasa lah....heheheh....rasanya tak payah lah ambil contoh yang jauh...dalam bahasa Melayu pun...kalau dalam pesanan telefon kita akan menggunakan perkataan yang amat singkat. Ini hendak cerita, saya tengok sebuah program di NTV7 yang mana mereka menggunakan dwi bahasa, iaitu Bahasa Melayu dan Bahasa Inggeris. Tak tau lah telinga saya yang salah dengar ke apa kan....yang pengacara majlis yang menggunakan Bahasa Melayu dan amatlah baku penggunaannya... aku pun terpikir...wah...bagusnya Bahasa Melayu nye...bukan apa kalau aku bercakap sedemikian dengan kawan-kawan aku da keluarga ke pensyarah ke...memang agak pelik lah mereka..nak dijadikan cerita pulak..aku ada lah kawan yang sememangnya menggunakan bahasa Melayu yang memang baku...kengkadang aku pun tak faham apa yang cuba diperkatakan..namanya Andrew, budak Penang...dan melihatkan nama sudah tentu bukan Melayu kan..dia orang berbangsa Tionghua aka Cina dan bahasa Melayu bakunya mengalahkan aku dan kawan-kawan yang lain...aku rasa kalau dia bercakap dengan A. Samad Said mungkin lah mereka berdua akan bergelak ketawa melihatkan Bahasa Melayu yang agak punah yang digunakan oleh orang Melayu (khususnya) sekarang... yelah bukan apa...xkn lah nak bercakap Bahasa Baku sepanjang hari....terbelit lidah weh....tapi orang cakap pulak..practice makes perfect...kenapa tidak kita mencubanya kan...tapi kalau aku..maybe lah...satu dua hari tu okay lah kot..masuk hari ketiga aku pun jadi giler....sebab aku menjadi biol!!!..hahah....ni pun dalam post ni pun kejap saya kejap aku...x konsisten... banyak sangat lah kalau nak dicakapkan....bukan apa....apabila sesuatu itu telah menjadi habit atau kebiasaan, kita tidak akan sedar dan kita rasa apa yang kita telah, sedang dan akan buat adalah betul... kita je yang rasa betul..ye lah kalau benda yang kita buat tu betul-betul betul..tak menjadi masalah..ini apa yang kita buat tu sudah terang benderang salah... tak nak pulak mengaku....hehehe....

apa lah yang aku mengarut lah agaknye yer...kengkadang apa yang kita mengarut ini kalau dipikirkan betul-betul ada lah rasionalnya...cuma kita kena berfikir secara kreatif dan kritis...macam mana nak memikirkannya secara kreatif dan kritis...hurm..itu aku tak tau lah...macamne...perbanyakkanlah ikut krusus ke apa ke kan....k lah nanti kita jumpa lagi dalam post yang akan datang....Salam....

No comments:

Post a Comment