Nuffnang Ads

Tuesday, May 17, 2011

HAKIKAT DUNIA!!!

Hye-All!!!


I have a story.. this story is the real deal one... okay...read the dialogue below..:

A: Assalamualaikum B.... buat apa tu?

B: Waalaikumsalam A oi!!.. macamni la aku pun... duk atas pangkin ni... membersih beras ada banyak habuk.... aih... takde kerja ke ?

A: amboi B .... bahasa....  erm... aku ni ha... ada cerita. Ye lah... duk dengar-dengar dari orang kampung jugak. Anu...apa nama..tahu tak anak si C tu..?

B: Anak C?... yang mana satu? Dia kawin dua kan...

A: laaa... anak bini nombor 1 lah.... duk merayap ke bini nombor dua tu buat apa?.. anak nombor dua baru 3 bulan... apa kejadahnya...kan?.. tak le.. anak C bini nombor 1, anak dia yang belajar dekat U nun!!... da graduate da... bulan lepas... tak ngajok aku pun pergi...

B: tak de keroje ngajak engko... mulut macam tu...kalau aku tak hengen jugak.. da..kenapa dengan anak dia?.. sakit jantung? kencing manis?.. buah pinggang..?

A: aku lempang pulak engko ni karang B. Mulut engko tu pun sama je...longkang... Mendoakan orang macam gitu. Ada ke patut... tak ler... dia graduate... sekarang ni kerja hotel!!!

B: (terkejut) amboi..belajar tinggi-tinggi menjulang ke langit... kerja kat hotel je?.. kerja tinggi kot!!... engko mana tahu...da pergi tengok ke?

A: haaaaaaa... ni nak cerita ni... aku da pergi tengok lah aku bawak cerita ni kat engko B oi!!!... ye lah...saja jadi halwa telinga. Engko nak tahu dia kerja apa?... dia kerja sebagai cleaner!

B: takpe le kot... rezeki halal A oi!

A: tak kira la aku... kalau belajar tetinggi tu... kerja kena lah sedap.. ye lah... beribu habis nak belajar takkan lah jadi cleaner je... kan? tengok macam anak si D tu... belajar tinggi kerja pun besar. Sekarang ni B, da jadi pengurus dekat syarikat terkemuka kat KL nun. kereta tak payah lah cakap lah B, besar dabak!!! 

B: engko ni kan... rezeki orang engko mana tahu.... duk bawak cerita fasal orang lain.. aku ketuk dengan niru ni kan... berbalau muka tu.... dah sudah.. aku malas la nak dengar cerita engko ni... memenuhi ruang-ruang dosa aku je... dah dah,..pergi balik... balik...

A: alaaa B... tak payah lah halau aku balik, okay lah aku tukar cerita... jom kita masuk rumah engko... okay?

B: amboi... malas aku...engko tu nak minum la tu... mementang lah arini panas macam ni... sesuka hati je kan...da..pergi balik.... aku nak keluar dengan laki aku kang... nak pergi bandar kejap...

A:...em...aku ikut?

B: ada yang makan penampar aku ni kang... takde-takde...aku nak single mingle dengan laki aku.... dah dah..balik....

(A pun melangkah pulang)...

haaaaaaaaaaaaa...siap pun dialogue ni.... what do you think about the moral of the story?.. anyone?..

I think in this short dialogue,there are several things that really catches my mind. First, when we study, we just can aim but it does not mean that what we learn we will use it in our work. Sometimes, we study different things but then it turns out that we work at the different field. but, be prepared for any unexpected events. just be prepared.

second. Do not interfere in others business. we just can hear but we can let is affect our emotions. hehehe...

and the others, you may read and look for it, I malas la nak tulis lagi...okay?

this picture was taken during our trip to Media Prima (me and CT aminah)





till then...







Muah2!!!

p/s: tomorrow!!!
p/s: this is my very first dialogue I composed...hehehe...
p/s: this dialouge, I ada tambah dan kurangkan sikit...pengunaa alphabets are to not to reveal the person actual name.thank you.

No comments:

Post a Comment