Nuffnang Ads

Saturday, August 13, 2011

RAMADHAN 13 : KEBULURAN DI SOMALIA

Hi semua...

hari ni.... hari Sabtu..  hari ni terbaca satu entry dari SEKAMAR RINDU...  entri ini.

Sila baca tau...

lagi satu... aku anggap ini adalah tragedi seperti juga di Jepun baru-baru ini.. yang gempa bumi tu.. cuma yang membezakan Jepun dengan Somalia adalah.. Jepun negara kaya dan Somalia negara miskin. Korang tau tak sekarang ni Somalia dilanda KEBULURAN. KEBULURAN ADALAH berpunca daripada ekonomi mereka. Anak-anak mati disebabkan kebuluran. Punyalah susah hidup mereka. 

Bayangkan hidup kita macamtu... dilanda kebuluran yang melampau... apa perasaan korang semua...  nasib baik kita kat Malaysia ni makanan banyak... memang berlambak-lambak kat Malaysia ni sehinggakan ada yang membazir tau... main buang je makanan... membazir kan.... apalah salahnya..dermakan makanan yang BELUM DIMAKAN maybe belikan ke macam beras ke... apa ke... dan dermakan ke Somalia... tapi lau kita nak hantae sendiri memang susah la.. tapi lau ada kerajaan yang buatkan kan senang... tol tak? macam tabung derma apa2 ke... tabung makanan ke.. apa ke.. kan?  

tolonglah mereka wahai rakyat Malaysia...



p/s: harap-harap ada yang prihatin. aku tak sampai nak letak gambar orang kurus kebuluran tu... tak sampai hati aku... maaf.

1 comment:

  1. gambar nie la didebatkan..menang anugerah puiltzer tapi cameraman tuh mati akhirnye sbb byk utang.. die warga U.S.. lps menang dia dipersalahkan banyak pihak sebab tak tarik budak tu ke kem tmpt ambil makanan... cerita die byk dlm internet

    ReplyDelete