Nuffnang Ads

Tuesday, August 9, 2011

RAMADHAN 9: LEMANG DAN RENDANG RAYA!

Hi semua...




ada lagi satu hidangan yang memang tak akan dilupakan sehingga akhir hayat. Ye la... memang tart nenas best.. tapi ada lagi satu ni... Ibarat lau takde makanan ni... memang tak raya lar...apa? tahu tak apa dia? LEMANG!!!... ye la.. lemang yang dalam buluh tu...beras pulut dibasuh dan diletak santan dan dibakar. Prosesnya amat lama dan rumit..tapi kan.. mak aku dah dedahkan aku dan adik beradik ku supaya kami pandai buat lemang. Dan sumpah...agak susah la... dari ambil daun pisang... amik buluh.... pilih buluh yang sesuai... pilih daun pisang yang sesuai... santan... nak masukkan daun pisang dalam buluh... lepas tu basuh buluh la.. apa la.. memang rumit.. tapi hasilnya/?? memang sedap!!! sedap sangat... 
ada orang suka makan lemang yang agak keras.. ada jugak suka makan lemang yang lembut... ye la... tak yah nak kunyah sesusah kan? ada jugak suka makan kepala lemang (dimana lemaknya berkumpul di kepala buluh)... fuhh...lau takde hidangan ni pagi raya kat umah aku... sumpah!!! memang tak sah... dah la rumit buatannya... tapi nak buat camne... benda sedap..memang susah..kan?





okay... sudah bahagian lemang.. masuk pulak bahagian rendang!. Rendang tok, rendang ayam dan rendang biasa adalah pelabagai jenis rendang yang ada. Tapi feveret aku? rendang daging hitam. sebab apa namanya camtu? aku pun tak tahu *sila jangan tanya. Mak aku pandai buat rendang biasa..tapi mak sedara aku pandai buat rendang daging hitam. Berbeza dua-dua jenis rendang yang dimentioned tu.... Rendang biasa rasanya lebih pedas sedikit berbanding rendang daging hitam yang agak kemanisan sebab apa? dia letak kicap dan gula. So... tapi sedap...jangan jeles...hihihahiahiha...

k la..panjang lar pulak..adeehh...
till then...


Muah2!!!
p/s: entry dicetuskan oleh Madam Nur Fadzliah...hehehe

Gambar dari Google.

1 comment:

  1. hoihhh!!!!!i naaakkk!!!btol la..i suke yg lembut..hehehe

    ReplyDelete