Nuffnang Ads

Thursday, October 6, 2011

KENAPA SEMBAH KAABAH?

Hye-All!!!

aku mulakan entry hari ni dengan Assalamualaikum W.B.T kepada semua pembaca serta followers. (thanks for following my blog and read my writings)....

Okay lah... seperti mana yang kita semua tau, musim HAJI telah tiba. Penerbangan pertama haji pun telah berlepas kan? 

*lau aku tak silap la, lau aku silap, TOLONG INGATKAN AKU 

*amik lagi Anna Rafalli sket...hehehe... 

Aku buat entry ni sebenarnya KHAS untuk Aunty Rohana and Uncle Zulkifli. I stayed with them during my Industrial Training and actually, there are my Aunty's boss. My aunty is a long time maid there at their house, since like forever. God Bless them for the kindness. Thanks, thank you so much. and also I would like to thank Abang Abdul Hayy and also Kak Long Fatanah, Rayhan, Kak Zulai and also Abang Fahmi. You helped me a lot through that 3 month while I as staying there. Thank you.



Jadi sekarang, Uncle and Aunty will fly for Mecca on becoming Friday ni, so my mom ask me to call them and wish them "Selamat Pergi dan Selamat Balik" dan semoga segalanya akan berjalan dengan lancarnya la. Tapi InsyaAllah, esok akan aku telefon mereka. Sepatutnya mak aku suruh aku pergi kenduri doa selamat dorang hari tu, tapi apakan daya, aku duk di Kuala Terengganu, nak boleh ke pergi ke Kuala Lumpur tu makan masa beberapa jam. like 7-8 hours now ok..but never mind,  I will call them tomorrow, it not,I will send message to them wishing for the Hajj. 

Okay la... seperti mana yang kita tahu Menunaikan Haji adalah rukun Islam yang ke 5. Namun, ia adalah bagi yang berupaya. Maksud UPAYA itu sendiri membawa maksudnya luas, berupaya dari segi WANG, MASIH BERTENAGA untuk melakukan segalanya, dan lain-lain lagi. Sebab, untuk menunaikan HAJI ni bukan senang, kita kena mengikut krusus yang disediakan oleh Tabung Haji. Selalunya Tabung Haji akan menyedia krusus haji kepada bakal-bakal haji nih. Jadi, kepada yang akan baik Haji pada tahun depan, bersiap sedialah anda, supaya apa yang dirancang akan berjalan dengan lancarnya. Itu adalah harapan semua bakal haji dan lagi satu, kalau sampai kat sana, mintak doa kat Allah banyak-banyak. Buat segala ibadat dengan ikhlas, sucikan hati, usah fikirkan apa-apa yang akan memudaratkan kesihatan. Ingat, jangan buat apa-apa yang haram kat Mekah. 

Itu la pesanan bagi diri aku sendiri dan juga kepada orang lain. Ye la, kadang-kadang kita tegur orang lain, diri kita sendiri yang tak berapa nak elok. Jadi,adalah elok untuk kita pesan kepada diri kita dulu dan jugak pesan kepada orang lain. 

Mungkin ada yang bertanya, "Kenapa sembah Kaabah?" Aku tiada jawapan untuk itu, namun apa yang aku boleh katakan, AKU PERCAYA AKAN ALLAH, KEWUJUDANNYA. Alhamdulillah.

Itu sahaja lah untuk kali ini, nanti kita bertemu lagi.



bye.


p/s: baru lepas makan MAGGI.... SEDAP!

2 comments:

  1. semoga selamat pergi dan selamat kembali ke Malaysia!!! hehehe

    ReplyDelete
  2. Terima kasih Ku Azhar kerana membaca blog saya..

    ReplyDelete