Nuffnang Ads

Wednesday, October 26, 2011

PLUTO BUKAN PLANET LAGI!!!

Hi semua...

kawan aku cakap fasal planet dalam dia punya blog.. tapi aku nak ulas lagi kot.. nak bagi penerangan yang memadai tentang apa yang cuba diperjelaskan...okay?

Lau korang nak jenguk blog is.. sila click sini.

Dia cakap sal satu planet yang tidak lagi dipanggil planet sebab planet itu MERAGUKAN para saintis. *maaf aku bukan saintis... dorang pun pening dengan planet ni.

 
ini adalah ilustrasi PLUTO.


Planet ini adalah PLUTO. Nama Pluto itu diberikan oleh seorang budak *masa tu la.. sekarang dia da takde da... nama budak itu adalah Venetia Burney ( 1918 - 2009). Budak perempuan. Dia minat dengan Greek Methology, so, dia terjumpa nama Pluto yang membawa maksud God of Underworld, yang mana dark dan cold. Jadi macam kebetulan je kan...Pluto tu jauh dengan Matahari jadinya SEJUK la kan..gelap... sama kan? Venetia bagi cadangan tu kepada datuknya dan pada March 24, 1930, planet X tu pun dinamakan Pluto. Hebat tak budak ni? hebat kan?

okay. kita masuk ke isi yang penting.

Sebab apa Pluto tidak menjadi PLANET dah?

Ini adalah penjelasan yang mengatakan Pluto bukan lagi satu planet.

"Astronomers estimate that there are at least 70,000 icy objects, with the same composition as Pluto, that measure 100 km across or more in the Kuiper Belt. And according to the new rules, Pluto is not a planet. It’s just another Kuiper Belt object."

Ini diambil dari UniversityToday.com

Itu hanyalah salah satu daripada pelbagai penjelasan yang mengatakan Pluto adalah bukan planet. Ini kerana, setelah beberapa tahun lamanya, pelbagai jenis bintang dan object yang menyerupai karakteristik sebuah planet ada di angkasa. Angkasa adalah satu tempat yang luas. Pelbagai jenis bintang, planet mendiami dan berlegar di angkasa. Cuma kita tidak tahu. 

"Even though Pluto is a dwarf planet, and no longer officially a planet, it’ll still be a fascinating target for study. And that’s why NASA has sent their New Horizons spacecraft off to visit it. New Horizons will reach Pluto in July 2015, and capture the first close-up images of the (dwarf) planet’s surface. 

Space enthusiasts will marvel at the beauty and remoteness of Pluto, and the painful deplaneting memories will fade. We’ll just be able to appreciate it as Pluto, and not worry how to categorize it. At least now you know why Pluto was demoted"

Ini pula bukit lain mengatakan bahawa Pluto adalah bukan planet. 

okay, ini pulak komen aku. 

Aku bukan tak nak amik tau fasal ini,. cuma mengikut pandangan aku yang agak cetek dalam bidang KAJI BINTANG ni,, aku rasa, Pluto masih lagi salah satu daripada planet dalam orbitnya. Cuma ia jauh, tapi aku tidak adalah segala alat untuk memastikan ia planet. Pemikiran kita di bentuk oleh mereka yang mengetahui. Kadang-kadang adalah bagus untuk lebih berfikir dan memikirkan apa yang perlu untuk memperbaiki diri. Dalam hal ini, cuba kita berbalik kepada Al-Quran, mungkin kita akan dapat jawapannya. Who knows kan?

 
Pluto di sisihkan...hihu~~~

Charon, Nix and Hydra adalah dalam Orbit yang sama dengan Pluto.
jauh dari matahari.


Link untuk rujukan.


As-Salam.



p/s: kena banyak lagi membaca aku nih!

No comments:

Post a Comment