Nuffnang Ads

Friday, January 6, 2012

NAJWA ADALAH NAMA JIN???

Hi semua...

berdoa untuk kebaikkan.. amin

apa khabar? adoiyai... aku tulis entry ni sebenarnya malam pagi ni tadi.. dalam pukul 2.20 AM.. saje je tulih dulu... bukan apa.. kadang2 tak sempat nak tulih.. *maaf.. bukan takde idea ok... sila eat your words...hahahah *voley??

aku tadi baru je tengok video yang di postkan oleh sepupu aku... hihu~~~  seorang ustaz ni cerita fasal nama-nama yang digunakan oleh umat manusia yang mana, nama-nama tersebut adalah nama kepada kaum Jin. Ustaz ni kata, nama-nama itu adalah seperti Balqis, Q/Kistina, Najwa, Zakuan/Zakwan, Batrisya, Ereesya, dan lain-lain. Terdapat lebih kurang 77 nama jin yang digunakan oleh manusia. Ustaz ni kata, nama-nama memang amat penting kepada umat manusia sebab ia menggambarkan apa yang bakal dan ada pada seseorang manusia. Tapi jangan bimbang, jikalau anak-anak anda telah dinamakan dengan nama-nama tersebut.. maka UBAH sahaja panggilan.. sebagai contoh, nama anak Nur Najwa, panggillah Nur.. jangan lah panggil Najwa. Okay?

Okay, nama-nama memang penting dalam kehidupan kita sebab tanpa nama macamne kita nak panggil seseorang kan. Jadi, pilihlah nama-nama yang baik-baik. Janganlah pilih nama-nama yang ada kaitan dengan Jin, Syaitan dan benda-benda ataupun nama yang memberi maksud yang pelik2... kadang-kadang kita tengok nama tu bunyinya sedap.. walhal, maksudnya tah hape-hape. Ok? rujuklah ustaz ke sapa2 ke yang mempunyai ilmu yang lebih dalam ilmu Islam untuk dirujuk bagi menamakan anak-anak anda nanti. okay?


Assalamualaikum WBT.



p/s: nama aku? AKMAL bermaksud YANG SEMPURNA. hehehe (^_^)

2 comments:

  1. cm 2 la gayeny aq dgo kt rncgn tnyelah ustz

    ReplyDelete
  2. Encik AxixOu : hahaha.. tu la... saya pun tak tau sangat..hhaha

    ReplyDelete