Nuffnang Ads

Thursday, July 5, 2012

Kewibawaan Pemimpin Dunia Bergantung Kepada...

"Kalau cakap ikut sedap mulut..."

Meh aku nak bagitahu fasal frasa kat atas ni. Kita sebagai manusia janganlah bercakap ikut sedap mulut sebab apa? sebab, nanti takut kita kena balik. Takut masa kita kena balik tu, lagi teruk daripada apa yang kita cakapkan. Seriously. Jaga-jagalah mulut. Lebih baik diam daripada bercakap banyak sangat. Tol tak?

Baiklah, aku tau aku bukanlah seorang yang baik dalam memimpin dan aku belajar dari kesalahan aku masa aku berada di universiti dahulu. I was not a good leader back then. I know, but it does not mean that I did not learn a thing or two from the experience right? That time will come and I will prove myself. InsyaAllah. 

Holding a position in a society IS not an easy thing. I learned from the hardest way ever. I know. Oleh itu, dicanangkan perubahan bagai, ibarat satu suara kecil tanpa usaha adalah satu perkara yang amat sukar untuk dipercayai. Tidak bercakap bagi pihak sesiapa, cuma sekadar memberi pendapat. Namun, adakah pendapat kita dipandang tinggi selepas apa yang kita lakukan tidak mempunyai 'consistency'? Itu adalah perkara kedua. The primary objective would be do not do thing for others approval. Bukan apa, kalau kita buat perkara tidak ikhlas, makanya, terdapat pelbagai perkara yang akan datang kemudian kelak yang akan menghantui diri kita sendiri. Kita akan diselubungi rasa serba salah dan kita juga akan kerap menyalahkan diri kita sendiri. Itu yang paling kita takutkan. Bukan tidak dapat menerima kesalahan diri sendiri, namun, kadang-kala, mungkin kita apa yang kita lakukan itu betul, namun, ia sebenarnya tidak. Tapi kalau kita bersalah, apa yang penting adalah meminta maaf dan cuba perbetulkan keadaan. Itu yang penting. Betul kan?

Kepimpinan adalah salah satu perkara yang ada dalam setiap individu. Setiap individu lahir dengan sifat kepimpinan cuma yang membezakannya adalah, amalan kepimpinan tersebut. Kadang-kala, ada yang dapat peluang tapi disia-siakan begitu sahaja, ada pulak yang tidak dapat langsung peluang dan ada juga yang dapat peluang dan berjaya mempamerkan kemampuan diri. Rezeki manusia berbeza. Cukup berbeza. The time will come and go for it.

Well, I think I have wrote enough for this night. This is quite a heavy entry to digest but I believe all the readers and followers are able to digest this. Anything, you may shout it out in the comment section. I will try my very best to reply your comments. Okay?

Keep smiling and dream big.

Assalamualaikum WBT

p/s: I ate just ONE PLATE of rice today. Amazing!

2 comments:

  1. apa yang kita cakap mencerminkan hati dan peribadi kita kan :)

    ReplyDelete
  2. diet ke? aku makan satu pinggan gak, tapi dua kali tambah..

    ReplyDelete