Nuffnang Ads

Friday, July 6, 2012

Selamat Hari Doktor Dan Jururawat. Iya ke?

"Setiap kerja perlukan keikhlasan"

Memang betul, setiap kerja perlukan keikhlasan. Dan aku tengok cerita "Atonement" di Hallmark Channel di Astro 702. It was a very good story but too sad, I watched like 15 minutes before the story ends. But, thanked God, I know that whole story already. Tallis Briony was a nurse during the war and she happened to be blamed because of something and she was the witness of that something happened. 

Tapi aku bukan nak bercerita fasal cerita itu, tapi aku nak cerita fasal kerja sebagai doktor dan nurse. Kerja doktor dan nurse dan mereka yang berada dihospital mahupun di klinik adalah satu perkerjaan yang amat susah. Sebab, memanglah mereka juga berkerja sebagai penyambut kelahiran tetapi mereka jugalah insan yang bertanggungjawab sebagai insan yang berhadapan dengan kematian. Betul ke tidak? Memanglah kadang-kadang ada doktor dan nurse yang agak kurang hajar tapi kita sebagai manusia jugak kenalah berfikir dan cuba memahami keadaan mereka. Mungkin mereka berkerja keras setiap hari dan tidak dapat cuti. Betul, kita sebagai pesakit kenalah di treat dengan baik, tapi bebanan kerja mereka? sapa nak tolong pikul? kan? dan kalau sakit sikit-sikit tu, bersabar lah. Hehe.. *pandai cakap je aku kan. haha.. takpe2.. sekadar pendapat aku je ni..

Dan sebab apa aku berani cakap, kerja doktor dan nurse adalah perkerjaan paling sedih di dunia kerana, merekalah yang akan memberitahu pesakit akan keadaan pesakit. Sakit pesakit. Jangkaan hidup pesakit dan banyak lagi dan nurse pulak, mereka akan cuba mengubati pesakit dan cuba menenangkan pesakit. Tapi ini hanyalah secebis daripada apa yang kita nampak kan? Mungkin list will go on if we know all of the jobs of the doctors and nurses. Kan?

Walaupun aku tak tau hari doktor or nurse sedunia bila, tapi aku sebagai seorang manusia ingin mengucapkan terima kasih dan tahniah kepada doktor2 dan nurse-nurse seluruh dunia terutamanya di Malaysia. Terima kasih kerana berkhidmat kepada kami yang bukan doktor2 dan nurse2 ni. Dan, kepada yang nurse2 yang macam payah je nak terima teguran or macam kalau orang pergi je kat ward tu, muka masam je.. sila2 ubah or berhenti kerja, Ramai lagi orang muda-mudi nak masuk kerja kat position korang. Jangan sombong, terima teguran dan cuba ubah, okay? *sekadar teguran daripada seorang manusia kepada manusia lain. Kalau salah tolong tunjukkan. *malas nak pantun-panting. hehe..

Okay la.. banyak da aku tulis untuk malam ni dan entry ni. Jadinya, eloklah kalau aku berhenti menulis kan? untuk entry ni la.. jap lagi mungkin ada entry lain, aku tak tau, kan? Okay, daaa..

Assalamualaikum WBT

p/s: perut kenyang makan ikan tongsan. *tak tau nama saintifiknya apa.

No comments:

Post a Comment