Nuffnang Ads

Sunday, March 31, 2013

Jangan Mencebik Dek non! Buruk aih!

Assalamualaikum WBT,

Bila bercakap fasal kesihatan, ramai yang akan mencebik. Iya lah, macamni,

" eyh, dia tu, mesti nak jual barang kesihatan yang di jual, macamlah aku tak tau"

"huuurrmm.. takde benda lain lah si polan bin si polan ni, nak jual minyak lah tu"

"haaaa, dia dah mai daaa... aku balik dulu naa"

Kenapa macamni? Memang, saya pun bukan a big fan of these acts, meaning, yang jual ubatan ni, unless memang saya nak beli, then baru saya akan beli dengan penuh keyakinan walaupun diakhirnya produk tersebut tidak menepati kehendak saya. Betul.

Tapi, sesetengah orang, bila nampak such events kan, dorang mencebik, dan seolah-olah memboikot usaha penjual tapi mungkin kadang-kadang, si potential buyers tu pernah mengalamni benda yang tidak elok dengan ubatan yang dijual, mungkin.

Tapi, apa salahnya denga dahulu penjelasan dorang kan? Tetapi, kalau tak nak beli, dan pendengar tak mahu nak join bisness, ini kepada penjual pulak, JANGAN PAKSA okay? sebab nanti, dorang langsung tak nak buat apa-apa dengan penjual. Saya tak cakap sekarang, saya cakap berdasarkan pengalaman saya di Terengganu dahulu, Hehehe.. bukan awak, orang lain yer... hehehe..

Assalamualaikum WBT

p/s: dan sekarang saya mengalami cirit birit, ada idea untuk ubat tak? aduuuhhh...

3 comments:

  1. ubat cirit birit ialah teh kelat..campur 2 sudu teh serbuk teh dlam secawan air panas, biar dlm 5-8 minit & then tapis n boleh minum.rasanya sgt pahit tp berkesan.Insya Allah...

    ReplyDelete
  2. ubat diarrhea..eh betol ke spelling ni?amik 2 sudu serbuk teh masuk dalm secawan air panas.biar teh campur ng air tu selama 5-8 minit..tapis n then minum.insyaAllah..berkesan..rasanye amat pahit so tahan je la minum.jgn letak gula.t x jd ubat lak..

    ReplyDelete
  3. yup... hehehe.. tea? uurrmm... might try tonight.. tapi sakit perut kan? kadang-kadang, sakti sgt, rasa nak nangis jer...huhuhu

    ReplyDelete