Nuffnang Ads

Thursday, October 10, 2013

Ara Cedung sesedap buah Strawberi.

Assalamualaikum WBT,

Pagi tadi, awal-awal pagi dah saya keluar dengan mak saya. Kami bukan keluar ke pasar or tempat membeli-belah yer, saya dengan mak tadi pergi ke kebun, menebas dan mencari batu tanda tanah. Hihu... dah saya menebas untuk masa 3 jam! haaa! gila, tak ke keluar segala muscles yang ada pada tangan ni, nanti besar sebelah tangan sebab menebas kuat tangan kanan, *walaupun menulis tangan kiri, so, tapi segala pergerakan dibuat oleh tangan kanan..



Baik, tadi menebas, pastu kat tepi air tu ada satu pokok ni, Pokok Ara Cedung *sumpah saya tak tau!!! hahahha.. mak saya yang bagi tau dan pada pokok tu ada jalur-jalur yang mengeluarkan buah. Mak kata, "amik yang lembik-lembik sikit, sedap, manis je".

Okay, memula tu cam cynical sikit sebab selalunya buat ara cam pahit-pahit camtu kan, *anak kampung, biasalah, buah ara adalah mainan. Then, saya pilih yang masak, then letak dalam mulut... waaalaaaweeehhhh!! sedap! rasanya cam manis-manis, masam-masam, lemak-lemak, serious sedap! buah ni cam rasa jambu padang yang masak tu pun ada, rasa cam strawberry pun ada! serious!!! tak tipu!!! sedap! 

Saya tak tau la apa khasiatnya, tapi rasanya kalau buah-buahan cam ara ni, aka FIG *omputis panggil, mesti banyak khasiatkan. Anti oksida ke apa ke, entah, tapi seriously, kalau sesat dalam hutan, terjumpa buah ni, sila lah makan, at least kenyang dan dia manis kan, jadi ia jadi cam bekalan gula untuk tenaga lah. Sedap! hahahha... :)

Tu ada gambar, camtu lah rupa buahnya, Sedap tak terhingga. Boleh dimakan begitu sahaja.

Assalamualaikum WBT

p/s: kesedapan yang hebat. heheheh

9 comments:

  1. salam tuan pengerusi majlis...hehe. errrr che mat pun tatau buah ni, kalau tengok pokok dia mungkin kenal juga....nampak macam menarik aje..

    ReplyDelete
  2. Mat Gebu : tu lah.. tadi 'orang lama-lama' cakap, "ini lah makanan kami masa kecil2 dlu... dulu buahnya besar2"... sampai camtu sekali cakapnya... hahaha.. memang menarik pun, pkoknya cam pokok ara biasa... tapi buahnya lain sikit...

    ReplyDelete
    Replies
    1. AsSalam En. Akmall, saya dah lama cari benih pokok cedong ni, buah ni lrr yg saya suka makan masa kecik2 dulu, tapi kat kampung saya yg jenis isi merah. Kalau ada benih pokok tu, minta emailkan kat saya dimana pokok tu, supaya saya boleh pergi ambil atau beli benih pokok cedung tu. Alamat email saya alipuad@yahoo.co.uk

      Delete
    2. AsSalam En. Akmall, Kalau ada lagi pokok tu, minta benih dia sikit. Cara nak biakkan pokok ni senang saja, hubungi emel saya alipuad@yahoo.co.uk. Kalau nak jual benih tu pun tak ape, saya beli, tapi janganlah mahal pulak. Dulu masa saya kecik saya selalu makan buah ni kat kampung saya, tapi isinya warna merah.

      Delete
    3. AsSalam En. Akmall, saya dah lama cari benih pokok cedong ni, buah ni lrr yg saya suka makan masa kecik2 dulu, tapi kat kampung saya yg jenis isi merah. Kalau ada benih pokok tu, minta emailkan kat saya dimana pokok tu, supaya saya boleh pergi ambil atau beli benih pokok cedung tu. Alamat email saya alipuad@yahoo.co.uk

      Delete
  3. Ali Puad Ahmad : terima kasih sebab baca blog saya, buah Ara Cedung ni buah ara biasa je, saya takde la benihnya, cuma ada pokoknya sahaja... pokoknya tumbuh meliar.

    ReplyDelete
  4. Mcm mana rupanya? Boleh saya tgk gambar pokok dan daunnya?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pokoknya sama je macam pokok ara liar tu...

      Delete
  5. Asalamualaikum, jika tuan ada pokoknya bolehlah dibiakkan melalui pembenihan atau tot, tempat saya Perak, khususnya di Parit dah pupus, tuan tinggal dimana? Saya nak tanam semoga jenerasi muda kenal pokok dan merasai buah cedung

    ReplyDelete