Nuffnang Ads

Sunday, November 24, 2013

Wartawan Desa.

Assalamualaikum WBT,

Apa khabar semuanya? okay baik, seperti tajuk di atas tu, tajuk entry tu, takde la nak self-proclaimed ke apa kan? cuma... hahaha... kadang-kadang diri je terasa gituw... hahaha...

okay-okay, kalau kita cakap sal wartawan ni, macam-macam wartawan ada dalam dunia kewartawanan ni. Seperti, wartawan hiburan, wartawan sukan, wartawan ekonomi, wartawan tv, wartawan majalah.. macam-macam jenis wartawan tau. Memang ramai, memang banyak jenis, ada jugak, wartawan desa. Hehe..

Kalau ikutkan, wartawan desa ni dari dulu lagi dah ada dah, dari dulu-dulu lagi. Apa itu wartawan desa? Kalau ikut time dedulu nun, wartawan desa adalah individu atau kumpulan yang bergerak dari rumah ke rumah atau tempat keramaian untuk mencari bahan-bahan cerita untuk diJAJA atas kepuasan diri sendiri.

Dapat tak definisinya di situ? Dapat kan? Alhamdulillah kalau dapat, tetapi kalau tak dapat saya ada istilah yang lebih senang dan mudah untuk difahami, JOYAH. Kan nama Joyah itu sendiri mempunyai maksud tersendiri kan? Sebab apa, kalau dalam dunia perfileman, watak JOYAH yang dibawa elok oleh Norlia Ghani mempunyai sifat seperti suka jaga tepi kain orang, suka buat cerita, suka bawa cerita dan macam-macam lagi. 

Tapi definisi wartawan desa untuk sekarang sudah berubah sebenarnya, mungkin ada lagi sedikit-sedikit sifat joyah dalam diri masing-masing tetapi wartawan desa yang ingin saya perkatakan adalah, wartawan yang benar-benar wartawan. Bukan yang Joyah tu. Tugas wartawan yang sebenar-benarnya adalah menyampaikan berita-berita yang diakui kesahihannya. So, saya tak la kot kan? kalau camtu kan? hahaha..

Saya bukanlah wartawan kalau camtu, hanyalah seorang yang suka menulis dan menyampaikan apa yang difikiran boleh membuahkan daya pemikiran. Kan? hehehe... 

Dah lah, dapat menulis kat blog ni pun dah seronok dah, hehe..

Assalamualaikum WBT

p/s: Norlia Ghani masa jadi Joyah, bapaklah bestnya...hahaha

No comments:

Post a Comment