Nuffnang Ads

Saturday, December 7, 2013

Entry PertamaKu... Anda??

Assalamualaikum WBT,

Siapa pernah terfikir,

"Rasanya hari ni pergi tengok Entry dedulu lah.. baik start dengan entry pertama".

Lepas baca je entry pertama, bertanya pada diri,

"Apa benda aku tulis ni? Kenapa tak mature ni? Kenapa? kenapa?"

Iyaa.. itulah yang saya sendiri rasa. Memula, excited ni nak tengok entry memula saya tulis, lepas tengok, then baca, then baca beberapa entry pada tahun 2010 tu, *memula diperkenalkan dengan dunia blogging. Ya Allah, kenapa lah sungguh tak matang tulisannya. 

Iya... kita belajar dari kesilapan kan? Memang belajar dari kesilapan sungguh. I wrote things yang memang entah apa-apa. Tapi sekarang sudah berubah, I still have this ridiculousness in me, but takde la banyak sangat kan, mungkin pemikiran sudah sedikit berubah. 

Nak tengok entry saya?


Korang pulak? Macamne? saya masih ingat masa mula-mula saya berblogging tu. I have not enough materials, nak cari materials nak tulis pun tak tahu macamne, nak relate dengan keadaan pun tak tahu macamne. Punya lah naifnya saya.

Tapi bila banyakkan membaca dan banyakkan berfikir, I managed to get good entries and I managed to capture my readers. Ada juga saya bertanya kepada satu dua bloggers yang juga masih memulakan warkah penulisan mereka sendiri, macam kawan kelas saya, Kak Yuni , dia memang bagi petunjuk yang bagus. Thanks.

Lagi sorang blogger adalah Abang Ben Ashaari, saya pun banyak bertanya pada dia. Kalau tengok entry pertama dia, Januari 2008, dia start-start dah nampak caranya kan, saya ni buka blog sebab nak buat kerja sekolah *uni, then saya tukar dari blog PR ke personal blog. Alhamdulillah, beribu jugak lah saya dapat.. Bukan duit... tapi entries. hahahahha..

Dua blog ni la yang selalu menjadi rujukan saya. Yuyu pun saya rujuk juga, tapi dorang jenis pandai, saya ni tak pandai sangat, sesikit boleh lah. Sebab followers saya sikit je kalau nak bandingkan dengan dorang. Tapi, takde la saya nak bragging about it so much kan, mungkin pada memula-mula saya berblog, saya tertanya,

"ada ke orang baca blog aku ni?"

Kalau selalu bukan dashboard tu, terus tengok followers, punya lahh... hahahha.. mereka penting supaya blog kita dibaca, kalau buat blog tapi tak dibaca, apa guna kan? hehe.. begitulah pentingnya followers dan readers.

Tapi ingat, kita juga memikul tanggungjawab sebagai pembaca, kitalah blogger, kitalah pembaca, kitalah yang komen kat entry orang, dan kitalah yang click ads kat blogger lain tu.. paham tak disitu? 




Ni antara blog header yang saya pernah guna... hahaha.. kelakar kan?


Jadi, cuba korang tengok entry korang yang memula-mula sekali. Apa korang rasa?

Entry saya?

Saya sendiri rasa keliru... hahahha...

Assalamualaikum WBT

p/s: pening kepala baca entry sendiri pun ada... hahahah

2 comments:

  1. licha pun xigt apa yg tulis masa dulu. hahahha.. punya la hilang ingatan.
    jemput join GA ye

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sorry lahhh..tak sempat nak join...hukhuk

      Delete