Nuffnang Ads

Sunday, March 23, 2014

GOUT : Comes and Go and Please, Dont Come Again!!!

Assalamualaikum WBT,

Apa khabar? Semua sihat ke? Kalau semua sihat, alhamdulillah. Amin. 



Baik, beberapa hari lepas, hari Rabu, malam, kaki saya sakit yang teramat sangat!!! Huhu, memang sampai saya pergi ke hospital lah saya disebabkan kesakitan tersebut. Huahuahua... saya dibagi ubat Dicloran dan juga Magnesium Trisilicate. Dua-dua kena makan la of course. Huhu.. malam tu saya makan, tapi saya sakit juga. nak buat camne kan? Hari khamis tu ada rasa okay sikit, but then bila banyak bergerak, kaki sakit juga. 

Dan, some people cakap, 

'Laa... kenapa tak amik injection je?'

Well, sebenarnya, memang boleh amik injection tapi pergi hospital masih bearable sakitnya... gagahkan jugak sebenarnya, walaupun sakit, sebab hospital dah bagi Dicloran kan, ubat hospital sebenarnya kuat dari ubat pharmacy. I mean, ubat hospital government, hihu... 

So, pastu, Jumaat, I did not go to Solat Jumaat sebab sakit kaki, nak duduk antara dua sujud tu amatlah seksanya. Huhuhu... memang tak boleh and all this while, saya sembahyang atas kerusi. Duduk atas kerusi. Itu lah.

Then tak pergi la join my cousin buat wedding event. Memang tak daya, bayangkan masa hari Rabu tu, saya jalan guna KERUSI. Kerusi as my tongkat lah, Ya Tuhanku!!! seksanyalah... memang pergh! 

Sabtu, kat kampung ni ada jugak weddings, a few, then tak pergi jugak sebab kaki masih sakit dan jalan terenjut-enjut. Tak kuasa lah saya... huhu.. today, Ahad, alhamdulillah, kaki baik sikit, sebab apa? Sebab saya kontrol makan dah tak makan benda pelik-pelik serta musuh-musuh kepada GOUT. huhu... kadang-kadang saya terfikir jugak, gout ke, sebab sakitnya macam sakit urat je, tapi entah lah, sebab utamanya saya sakit adalah, budu, saya termakan sikit je, I mean, letak sikit je dalam nasi, then it striked! Padan muka kan. Huhuhu... Memang bahana. 

Budu dan ikan bilis yang dahulu menjadi makan penting, *penting ke? dalam hidup saya, kini telah menjadi musuh utama. Kesian, macamtu lah. Sedih woo... sedap lak tu!!! sekarang?? huwaaa...

Dah beberapa hari juga la saya tak makan nasi, saya makan roti je... sakit gak hati, then tadi saya pergi ke orang kahwin tu, saya makan lah nasi but not nasi minyak but saya makan nasi putih dengan lauk yang paling boleh saya makan. Ayam. Tu je, lain-lain, noway. Dan saya amik buah dengan banyak. Tembikai, oren dan semalam, saya amik manggis. Alhamdulillah, kenyang lah.

Sekarang, kaki sudah beransur pulih, cuma lenguh sebab tak banyak bergerak, and there was one morning, kaki saya kejang. Huhu.. dah la sakit sendi, kejang pulakk.. Ya Allah... sabar je lah.. 

dah la bragging fasal sakit saya kan? hehe... takpe lah..sekali sekala... hihu..

Assalamualaikum WBT

p/s: well, ada ke yang baca? hahahha..
p/s: And kepada kawan saya, Siti Nurlaila binti Hussin, tahniah diatas perkahwinan siang tadi dan semoga gembira dan tenang menjalani kehidupan yang baru. Amin.

4 comments:

  1. dulu saya gout gak,tapi slow slow, jaga makan and buat exercises cardio and workout, dah xde da so far. syukurlah. so it worked for me, benda yang sama boleh dipraktikkan akmal. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Clive : haha.. iya ke? aduh.. kena jaga makan kan? Seksa, tapi tu la.. huhu..

      Delete