Nuffnang Ads

Friday, March 7, 2014

"I diet uolsss!!!" - Mrs Gorilla

Assalamualaikum WBT,

Apa khabar semua? Mesti sihat kan? Well, alhamdulillah, hari ni dapat saya menunaikan Solat Jumaat, alhamdulillah. Syukur kepada Allah SWT.

Baik, semasa saya makan sebelum saya pergi solat tadi, terfikir fasal DIET. Iyaa.. diet. Mengikut kamus Wiki, diet bermaksud jumlah keseluruhan makan yang diambil oleh seseorang manusia atau seekor haiwan. Tetapi, bila ia masuk ke dalam dunia nutrisi, ia bertukar dan maksudnya sudah menjadi lain, seolah ada penambahan satu lagi maksud kepada perkataan ini. Diet dalam dunia nutrisi sudah menjadi nutrisi kesihatan atau weight management camtu.


Tetapi, itu maksud dari segi perkataan tetapi masuk pulak dari segi komuniti atau society, ia sudah bertukar menjadi pengambilan makanan untuk kurus. Rasa??? melencong sikit lah, tapi masih dalam konteks yang sama.

Okay, kalau kita dengar dalam National Geographic ke kan, contoh cerita fasal gorila. Let say,

"This pack of gorillas consumed about 100 kilos plants a day and their diets include ...."

Jadi, the word 'diet' di sini adalah jenis pengambilan makanan, itu adalah maksud sebenar 'diet'. Jadi, bila ia sudah bertukar ia jadi seperti ini...

"wahhhh.. awak nampak kurus lah, diet eh?"

See, pertukaran maksud tersebut dan lagi...

"huuummm,,, aku nak diet lah, baru nampak kurus sikit, nanti nak pakai baju kahwin".

Gitu kan? nampak tak pertukaran maksud perkataan itu sendiri. Kan?

So, kalau orang kata,

"eh... awak nampak gemuk lah sikit.."

Awak jawab je,

"ummm hello, aku diet lah, and my diet includes KFC, McD, Pizza dan salad (coleslaw)"

amacam? Clear?

Ahahahahhahaha...

Assalamualaikum WBT

p/s: mampus camni, tak kurus da...

4 comments:

  1. Hye, saya suka baca blog awak, baru-baru ni saya ada buat blog harap awk boleh singgah dan follow blog saya. awksweetgitu.blogspot.com :)

    ReplyDelete
  2. Owh..whatever we eat is our diet...

    ReplyDelete