Nuffnang Ads

Saturday, April 19, 2014

Biar dihina, jangan Menghina.

Assalamualaikum WBT,

Apa khabar semua? Maaflah sebab tak update entry semalam, bukan apa, sibuk sikit. Ada job. Haha.. siapkan mana yang perlu dulu then baru lah buat mana yang patut. Okay?

Okay, nak tulis apa ni? Baik, ini nak ditulis.

Bismillah,

Pada hari semalam, hari Jumaat yang sungguh suci dan sungguh hebat, saya pergi menjahit di kedai. Alhamdulillah, syukur kepada Allah SWT. Saya dengan sepupu saya masa tu, tapi bila ada je bas sekolah lalu, ada lah beberapa makhluk Allah yang sungguh biadap serta mempunyai akal yang tidak panjang, menghina dan mencerca kami.

Saya akui, saya tidaklah mempunyai badan sehebat Malek Noor yang boleh mereka panggil sebagai ahli bina badan, tidak. Namun, apa yang diberi Allah, itu yang saya pakai, itu yang saya syukuri,namun memang ada rasa untuk mengubah diri menjadi lebih baik. Maaf, bukan ubah tapi perbaiki. Saya memang selalu ingin memperbaiki diri ini. Selalu.

Tetapi, kata-kata seperti itu bukan lah satu ucapan yang baik untuk diucapkan. Saya sendiri tidak sanggup hendak menghina orang lain untuk kepuasan diri sendiri. Itu sudah menjadi satu kesalahan yang amat sangat. Menyakiti hari orang lain adalah satu perkara yang berdosa, kecil atau besar, bukan itu yang kita lihat, namun, ia tetap berdosa. Selagi mana insan tidak meminta maaf atas kesalahan mereka,makanya sampai bila-bila lah mereka berdosa.

Saya juga kadang-kadang terfikir, sebenarnya, kalau saya nak menghina balik, saya boleh. Boleh sangat, mulut ini memang sangat lancang, sebab tu jarang saya membuka mulut. Namun, bila difikirkan kembali, orang yang 'calling names' terhadap kami tu, bukanlah juga seorang yang sempurna, jikalau hendak diklasifikasikan, mungkin jauh lebih teruk kot daripada saya sendiri, tapi entahlah, jikalau dia rasa diri dia sempurna, maka sempurnalah dia. Jikalau sebaliknya, maka sebaliknyalah.

Tapi itu lah, orang kata, seseorang yang berbuat perlakuan membuli ini adalah mereka yang mempunyai masalah dengan diri mereka sendiri serta mereka juga sedang berhadapan dengan masalah. Tapi itu lah, itu hanyalah kajian.

Namun, terima kasih kepada Nadhirah kerana memberikan video yang sungguh comforting untuk menenangkan diri saya sendiri. Terima kasih. I am pretty sure everyone has at least, one person calling names towards you. These bullies are so full of themselves sampaikan they think that other people are weak and not good. 

Well, guess what, Allah created Man equally great and we are not the one who could easily downgraded Allah's creation. So, beware.

Saya pun selalu je pesan kepada diri saya sendiri, bila dah tua-tua ni, biasalah, dekat dengan mati kan? hehe... ingatkan diri supaya lebih banyak mengingati mati, bersabar, kurangkan bercakap. Lagipun, cakap lebih-lebih tak guna kalau ia hanya mengeluarkan dosa, tak gitu?

Assalamualaikum WBT

p/s: Siap satu baju melayu leher teluk belanga. Alhamdulillah. 

2 comments: