Nuffnang Ads

Sunday, May 25, 2014

"Awak gemuk yang diterima" - kawan.

Assalamualaikum WBT,

saya nak bangun esok, badan terus jadi camni!!! pleaseeee... hahahahha

Apa khabar anda semua? Mesti sihat kan? Hari ni hari Ahad, sunny sikit. feeling lah.. berjemur bagi tan kulit wooohhooooo... hahahaha... 

Baik, tadi sambil bersenam sekejap, ada teringat kata-kata kawan saya dalam FB,

"awak tu gemuk yang boleh diterima".

Hairan juga. Gemuk yang boleh diterima, kalau saya, saya tak boleh terima diri saya gemok, walaupun! hahahahaha.. sebab bukan apa, kalau gemok ni rasa cam sakit hati je, saya pun masih dalam proses mencuba untuk mengurangkan berat badan dan sejujurnya, saya rasa gemuk la, sebab memang gemuk kan, takde rasa-rasa lah, memang gemuk. 

Cuma, yang mengubah cara saya makan sikit adalah GOUT. Iya, sakit yang membawa kearah kebaikan. Cuma saya bersyukur sebab saya sakit yang boleh lah dikontrol lagi sebab ada sesetengah penyakit yang tak boleh nak dikontrol seperti, kanser, penyakit yang tak boleh diubati. Sungguh saya bersyukur pada Allah SWT.

Saya masih ingat yang mentrigger sakit saya tu adalah...

pada akhir bulan Januari 2014, saya makan udang, sotong, nasi kerabu (3 bungkus), hahahaha.. kau rasa? Kalau gout tak menyerang mungkin sakit jantung terus. hahahha. seyes! time tu, saya makan tak hengat dunia, ya Allah, sumpah! makaaaaaannn jeee.... memang tak hengat wehhh.. pening kepala kalau fikir sekarang ni. hihu... then saya malam tu kaki sakit-sakit sikit, 

tetiba, ESOKNYA!!! hamek kau!!! gout menyerang.. nak menangis saya wehh... sakit nak mampus!!! sakit yang hamatttt.. seriously! memang sakit. memang tak tau nak cakap hape kesakitan tu camne... memang. pergh! titik!

Cuma nak cakap sini, penyakit memberikan kita nikmat. Nikmat itu adalah sakit dan sakit itu nikmat. Camne nak dikatakan nikmat? Kalau kita sakit kita ingat segalanya. Seriously, time tu la kita ingat Allah, time tu la kita ingat mak ayah, keluarga, adik beradik, sedara mara. Seriously. Itu baru sakit gout, kalau sakit lain yang akhirnya mati? Lagi lah agaknya... kan?

Apa-apa pun, sekarang alhamdulillah, sudah dekat 4 minggu saya tidak sakit kaki, mungkin sebab saya cuba untuk mengeluarkan peluh, walaupun setitik, kan? Tapi tu lah, tetap keluar, malam-malam saya exercise. hehehe.. sit up je.. tapi tu lah, 30 je la, lebih dari tu, cramp perut ku.. hehehe..

Dan alhamdulillah, walaupun tak timbang, tapi rasa diri ini agak ringan sebab banyak benda tak makan, musuh utama adalah Ikan Bilis *anything related to ikan bilis anchovy memang saya tak boleh makan! sedih kan? Padahal itulah perisa yang paling deabak! hahahaha..

dah, esok ada interview. hehehe..

Assalamualaikum WBT

p/s; wish me luck!

No comments:

Post a Comment