Nuffnang Ads

Tuesday, June 24, 2014

Tolonglah awasi anak anda!

Assalamualaikum WBT,

Mesti semua sudah tahu dan hangat memperkatakan isu Adik Firdaus yang tidak dijaga oleh ibunya kan? 

Yes, kami pun sibuk memberi komen terhadap perkara tersebut. Kesian adik Firdaus tu kan? Jadi, sebenarnya, kalau ikut logik akal, siapa yang salah?

Adakah anak OKU yang salah?
Adakah jiran yang salah?
Adakah ibunya yang salah?

Tiga persoalan ini memang menjadi pertanyaan keramat dan rata-rata awam menyalahkan ibunya Lola. Entah lah weh, saya secara jujurnya cuba berfikir positif untuk tidak menyalahkan sesiapa, tetapi apakan daya, hati dan minda tetap ingin menyalahkan ibunya Lola kerana tidak menjaga anaknya dengan sempurna. 

Kenapa jadi macamtu?

Kalau saya hendak tulis benda-benda sinis dan jahat, saya boleh sangat tulis tapi saya tak nak. Tak kuasa nak kejar trafik haram, takde maknanya pun. Buat rugi prestasi je adalah. Dah, malas la nak komen fasal hal ni, cuma apa yang kita rakyat Malaysia boleh buat, berikan derma dan kalau tak boleh sangat pun, doakanlah semoga adik Firdaus tu sihat dan semoga dia dapat menjadi berisi seperti dalam gambarnya tu dahulu. Kesian dia.

Untuk mak dia, berubah lah. Manusia boleh berubah. 

Ni ada isu lagi hangat terhamat ni,isu budak gak, isu yang culik budak-budak tu, kalau tak dapat satu budak, dikerat-keratnya. Memang kita takde lagi bukti di dalam negara ni kot, tapi kalau kat luar negara ada je hal macamni kan? Saya takut wehh.. bukan apa, bayangkan kalau ia terjadi kepada keluarga kita? macam budak-budak yang berpuluh tu kena culik tu? Ya Allah, bahayanya Malaysia sekarang ni, saya takut sungguh. Kepada ibu bapa yang ada anak-anak kecil tu, tolonglahhh... tolonglah jaga anak-anak anda, dah kepada yang tiada anak dan orang-orang muda di Malaysia ni, kalau nampak budak-budak TANPA ibu bapa tapi nampak macam ada IBU BAPA! Tolonglah, tolonglah jadi sedikit lembut untuk remind ibu bapa mereka jangan biarkan anak-anak mereka berjalan tanpa pengawasan.

Kalau kita semua ni jadi sedikit concern, apa salahnya kan???

Umum kita memang tahu, kadang-kadang kalau kita cakap,

"eh, kak, anak akak tu, jauh sangat tu, jaga lah.."

mesti agaknya kena sembur,

"Ehhhh.. budak ni, awak dah kahwin ke? Ada anak? akak tau la dik nak jaga anak akak, lagipun bukan jauh pun... dekat je tu haaa"

Haaa.. lepas tu nak tegur lagi ke orang lain?? rasanya memang tak dah kan?

kalau saya, saya jawab balik...

"Maaflah kah, saya memang tak kawin lagi. Anak tekak ada lah, tapi kalau saya dah kawin dan ada anak, saya akan pastikan isteri saya tak jadi macam akak, biarkan anak macamtu je... bahaya sekarang ni...tapi terima kasihlah akak sebab perangai akak macamni, at least saya sedar untuk lebih berhati-hati".

Gituuwww... hahahaha.. agaknya memang kena lari la lepas tu sebab mungkin akak tu akan tampar or marah secara hebat sekali. hahhaa..

dahh, moral of the story, 

1. Jangan biarkan anak anda bermain TANPA pengawasan.
2. Jangan biarkan anak anda berjalan di SHOPPING MALL tanpa pengawasan!

please, jangan abaikan message ini.

Assalamualaikum WBT

p/s: Nampak tak kes budak-budak semua orang Melayu kan? Kan?

No comments:

Post a Comment