Nuffnang Ads

Monday, January 5, 2015

Kurma Mampu Mengurangkan Risiko Kanser.

Assalamualaikum WBT,

Dua hari lepas, saya ada baca satu artikel di DailyMail UK yang memang selalunya saya jadikan rujukan saya untuk isi-isi kandungan di blog saya ni, *rahsia terbongkar.

Baiklah, ada satu artikel yang menarik perhatian saya, no! ada banyak sebenarnya, tapi satu artikel ni memang menarik perhatian lebih daripada saya, iaitu ia mengenai kurma.
Dr Arshad H Rahmani, of Qassim University, Saudi Arabia ada menulis fasal kurma dan Dr Arshad mengatakan kurma mempunyai pelbagai khasiat yang mampu mengelakkan kanser.

Jap eh!!

Have a date, it might just help keep cancer at bay: Christmas favourite should be eaten all year round, say scientists

  • Dates boost immune system and curb high blood pressure, scientists say
  • Research shows they contain antioxidants which prevent damage to cells
  • Dr Arshad Rahmani showed dates could help in the fight against cancer
  • Nutrients help metabolise high sugar content so it's not turned into fat 
Ni adalah dari DailyMail UK Health dan mari saya translate sikit...hehehe...

1. Kurma mampu menjauhi kanser
2. Kurma meningkatkan sistem imun dan membantu menurunkan tekanan darah tinggi
3. Nutrient dalam kurma membantu menukar kandungan gula dalam kurma untuk tidak menjadi lemak.

haaaa!!! apa lagi? dalam Al-Quran dah lama cakap kurma baik untuk kita, so? nak kena pengumuman manusia jugak? lantak korang, apa yang penting, kita orang Melayu dan Malaysia memang terbiasa dengan kurma ni, lagipun kurma ni sedap apa! selain pisang untuk instant energy, kurma juga boleh dijadikan makan instant energy sebab ia memang membantu kita dalam mengekalkan tenaga. Kan? sebab tu kita digalakkan makan sebijik kurma ketika sahur, kan?

 So! lepas ni takyah diet over-over, makan je kurma setiap kali makan, then mesti kurus! hahahaha.. 

Assalamualaikum WBT...

p/s: Dulu kemain tak suka rasa air zam zam, kononnya payau, sekarang!!! suka je..sejuk jee.. time budak-budak kot.

2 comments:

  1. kurma ada la sebaik2 makanan... =)

    Jom cuci mata di blog saya "untuk modern mom"

    ReplyDelete
  2. saya memang suka sangat buah kurma..love the info :)

    Jemputlah ke blog saya #projek2ribu

    ReplyDelete