Nuffnang Ads

Tuesday, June 16, 2015

Jadilah Muslim yang berilmu...

Assalamualaikum WBT,

Sedar tak sedar, beberapa hari je lagi kita akan berjumpa dengan Ramadhan. Alhamdulillah, tapi perjalanan kita masih jauh. InsyaaAllah, kalau Allah izinkan kita untuk berjumpa dengan Ramadhan pada tahun ini, kita panjatkan kesyukuran kepadaNya, tetapi jikalau kita dipinjamkan sehingga beberapa hari sebelum Ramadhan tahun ini, apakan daya, kita sebagai Hamba-Nya kenalah redha dengan ketentuan-Nya.

Baiklah, apakah persediaan anda untuk menghadapi Ramadhan?

Kepada yang ada anak kecil? tahu dah macamne? yang mengandung? yang sakit? sakit kronik? *yang buat-buat sakit tu, payah sikit lah, kena buat-buat kena tampar lah untuk menghilangkan buat-buat sakit tu kan?

Yang gastrik? yang ada pembedahan? pelbagai lah, ini semua kena tanya ustaz. Setahu saya kalau tanya ustaz, ustaz akan jawab,

"Selagi mana boleh berpuasa dan selagi mana ia tidak memudaratkan awak seberatnya, teruskna berpuasa". Haaa.. ada gaya ustaz tak? hehe... tadelah kan?

Bukan apa, kalau daya berpuasa, berpuasa lah. Tapi yang diatas tu ada rukhsah, maksudnya keringanan untuk meninggalkan puasa tetapi nanti mereka kena ganti puasa tu balik. Bukan main bayar je, memang duit senang cari sekarang, tapi apa tujuan berpuasa sebenarnya? Berbalik pulak kita ke situ...

Jadi, jadilah Islam yang berilmu okay? Saya pun masih jugak mencari ilmu, ilmu dunia dan akhirat. Tak salah weh...

Assalamualaikum WBT

p/s: sedap ayat tu.. hehe...

2 comments:

  1. suka puasa, on the same time jimat duit n boleh diet...

    ReplyDelete