Nuffnang Ads

Wednesday, September 9, 2015

Semangat Memasak Membuak-buak.

Assalamualaikum WBT,

Apa khabar semua? Mesti sihat kan? Haaa.. baru je lepas mengupdate blog lagi satu yang setelah sekian lama tak update. Adoiii.. kesian betul. Hahaha..

Now, sekarang ni saya memang obses tengok makanan yang manis-manis. Tadi baru je lepas beli satu buku ini, tajuknya Sedap. Dessert dalam tu ya ampunnn.. semuanya sedap-sedap belakaaaa!!! I'm like, what the heck? saya tengah diet, tapi tengok benda-benda 'haram' macamtu! hahaha.. mana tahan bro.

Okay, sebenarnya, saya ni bukanlah seorang penggemar makanan manis ni, dessert-dessert macam cakes, macaron, apa-apa lah yang manis yang berasaskan gula yang banyak ni, memang bukan kegemaran. Tapi kalau dessert tradisional Melayu, saya okay je. Hahaha.. *nampak tak perut Melayu? Nampak?

Saya selalu suka mencuba dessert omputih sebab diri ini memang selalu tengok rancangan memasan dessert. Pelik kan? Tak suka makan, tapi saya suka masak. Haha, ada aritu tengok Anna Olson masak beignet. Makanan ala donut dari New Orleans dan dalam rancangan tu, Anna letak coklat kau!!! then bila Anna goreng, tengok-tengok, coklat tu melted! Kau rasa???? takke rasa yang hebatt... saya tengok tu kemain kecur air liur... hihu..



Then saya tengok movie Chef lakonan sapa tah, tapi dalam dia ada Sofia Vergara. Bekas suami Sofia tu *watak utama, hendak memulakan perniagaan, then dia buat Cuban Sandwich. Sekali lagi saya kecur air liur tengok dorang makan... padahal sandwich je kan... tapi tu lah, kalau dah palate ni kekonon mengada, maka tetap boleh kecur air liur.

Then kalau rancangan masak ulimate tu tak yah cakap lah, Masterchef Australia dan Masterchef U.S.A. Memang mencabar diri betul tengok, dorang okay lah, semua applications ada, mixer, spatula, oven dan lain-lain lagi woiii... *jeles.

last but not least adalah Abang Mat. Ni pun adoii jugak, saya follow abang mat di mana-mana, FB, Twitter, IG dan blog ni, memang mencabar iman sungguh. Masakan dia nampak effortless tapi of course la nampak sedap! Jeles? OF KOSSS!!!! dihidang pulak dalam pinggan motif bunga kangkung,... lagi dabel-dabel jeles...

So, akhirnya, saya selalu lah masak, pernah buat tart chocolate mousse, tapi tak jadi! jadi apa? Jadi saya buang ke longkanggggg... haaaa.. hahahaha... terus frust... tapi insyaaAllah, lepas ni nak cuba buat cupcake lak.... pernah cuba buat muffin tapi tak menjadi sangat... hihu... tapi ni nak buat nanti... hehehe.. wish me luck!! muahciked.

dah lah... malas nak cakap banyak fasal makanan, nanti saya semakin 'kurus'. Hmmm.. tu payah tu.. hahaha..

Assalamualaikum WBT

p/s: tolong... tak nak makan banyakkk... haha

No comments:

Post a Comment