Nuffnang Ads

Thursday, October 1, 2015

Beragaklah di Sosial Media.

Assalamualaikum WBT,



Apa khabar? Mesti sihat kan? Kalau sihat bagus.

Saya baru je dapat tahu berita ni. Baik, saya nak cakap fasal Social Media. Ada yang pandai guna social media dan ada juga yang ala-ala cetek pemikiran bila guna social media. Apa rules guna social media? Takde specific rules tetapi we have our own common sense yang kita sendiri boleh fikir.

1. Guna bahasa yang elok
2. Jangan cuba provoke orang lain
3. Jangan cuba post gambar-gambar yang menyakitkan hati orang lain
4. Try to think about others too
5. Please, respect others

Ini perkara biasa. 

Okay, baik, saya bagi contoh situasi yang membuatkan kita bermusuhan di social media, which is very stupid indeed. Ali adalah seorang penjual makanan yang menggunakan Instagram sebagai medium untuk berkomunikasi dengan potential customernya. Ali sering menggunakan perkataan-perkataan yang elok, namun, sejak dua menjak dek kerana perniagaannya mendapat sambutan ramai, Ali kelihatan seperti sedikit bongkak. Siti adalah seorang potential customer Ali, namun, Siti dimaki kerana Ali salah faham dalam membaca komen yang ditinggalkan oleh Siti di salah satu gambar Ali di Ig. Jadi, salah siapa? Of course, ia adalah SALAH ALI.

Mungkin Ali terlalu ghairah dalam perniagaannya dan kabur mata dek sambutan yang dia dapat daripada pelanggannya di IG. Ali sepatutnya membaca dengan elok, namun, mungkin salah satu faktor lagi ialah usia. Usia Ali yang sudah tua membuatkan pengelihatannya tidak lagi sebaik dahulu. Kesian. 

Spekulasi boleh dijadikan satu perkara untuk menaikkan dan menjatuhkan sesebuah perniagaan. Dalam isu Ali, mungkin ramai yang suka, namun, ramai yang tidak suka. Itu pendapat masing-masing. Lagi satu, Disebabkan ramai yang ingin melihat dia terus hanyut, maka, comment 'supportive' diberikan dan Ali beranggapan bahawa komen-komen ini dijadikan sebagai azimat untuk terus menjadi dirinya.

Kesian.

Sekian.

Assalamualaikum WBT
 
p/s: Ehh.. tak nak jadi camni lah... kesian potential buyers. 

No comments:

Post a Comment