Nuffnang Ads

Sunday, October 25, 2015

Berniagalah, InsyaaAllah.

Assalamualaikum WBT,

Orang kata, kalau kita tidak bekerja, jadi, kita kena berniaga.

Yes, berniaga, tetapi nak berniaga pada zaman sekarang ni, kena berhati-hati sebab kita kena ada kelengkapan dari segi ILMU, KEMAHIRAN DALAM BIDANG YANG ANDA CEBURI.

Sebagai contoh, saya sekarang sedang menjalankan beberapa perniagaan seperti makanan serta jahitan. Dua perkara yang berbeza, tetapi alhamdulillah, saya mampu mendapat banyak jugaklah hasil daripada perniagaan itu, janji, kita rajin.

Kalau bidang makanan, kita kena pandai masak lah. Saya berniaga cucur sayur boleh dikatakan setiap petang, selalunya modal saya untuk 1 hari adalah lebih kurang RM5.00 dan pulangan saya? RM15.00 bergantung kepada hasil lah. Jadi untung saya? RM10 kalau saya berniaga 6 hari seminggu, saya dapat RM60.00 dan darab 1 bulan? kiralah sendiri, cuma nak cakapnya, berniaga ini elok, dan market saya hanya di kampung saya sahaja, tidak keluar pun. Macamtu... ha... hahaha...

Alhamdulillah lah, okay lah jugak saya berniaga, seronok jugak, tapi I feel that I need more. I need to market my product, gituuu... sama macam jahitan jugak, I need to reconsider my Strategic Planning sebab I need to boost up my sales. Saya tak nak hanya dalam 1 group of people je. Nope.

So, I need to spend more on Promotion, memang pun kan sebab promotion really gonna boost up the sales. Hmmm.. I need to plan more and then take action. heyyy... yes.

Itu je la untuk sekarang ni, berniagalah kalau ada masa, then kalau berkeja, cuba cari jalan untuk berniaga jugak, jangan putus asa.

Assalamualaikum WBT

p/s: banyak keje ni kejap...

No comments:

Post a Comment