Nuffnang Ads

Monday, January 30, 2017

GOUT : CERITA SAYA.

Assalamualaikum WBT,

Orang selalu tanya bila saya cakap,

"Aah, saya ada gout".

"Kesian kan? memuda dah dapat gout. Mesti kena banyak control makan kan? Kesiannya".

Yes, memang sangat kesian bagi mereka yang ada gout ni. Bukan nak bangga, tapi mereka yang menghidap penyakit gout ni adalah mereka yang kesian. Kena control makan, itu tak boleh makan, ini tak boleh makan. Bergerak banyak pun tak boleh, bersukan, apatah lagi.


Tapi, what CAN I do is saya kena minum banyak air untuk menggalakkan proses perkumuhan. Disebabkan tak mampu untuk exercise, jadi, saya gunakan air serta beberapa lagi elemen seperti, makan sayuran, buahan untuk menggalakkan proses perkumuhan.

" Eh, awak tak makan ubat ke? Hospital kan ada ubat".

Yes, memang hospital ada menyediakan ubat tapi ia hanya painkiller. TIADA ubat untuk menyahkeluarkan asid uric dalam badan. Asid urid terbentuk disebabkan beberapa elemen seperti xanthine and hypoxanthine. Jangan tanya saya apabenda tu, saya tak tahu. 

Okay, selepas membuat a few light readings, daging, makan laut seperti sotong, kerang, ikan bilis, herring, tuna, mackerel, mussels dan beberapa lagi makanan adalah DILARANG bagi mereka yang mempunyai gout. Malangnya, baru beberapa hari lepas, saya makan ikan sardin, daging *kuantiti sedikit dan kembung. *Mampus betul lah.. banyak benda tak boleh makan. 

Untuk pengetahuan semua, GOUT adalah sejenis arthritis. Maksudnya, sakit orang tua jugak lah.

Jadi, untuk mengurangkan kehadiran uric acid dalam badan which semua ada uric acid ni. Cuma yang berbeza adalah bila seseorang memakan benda yang banyak elemen yang mampu menghasilkan uric acid. Untuk melawan kehadiran uric acid adalah memakan benda yang ada acid juga seperti limau, lemon dan lain-lain. *tapi bila saya makan, takde jugak. Hahaha, sakit juga.

Tu ada drugs dari UK, allopurinol, tak pernah cuba lagi, tapi akan cuba, insyaaAllah. Moga kurang. Sebenarnya, aritu ada Doktor cakap, 

"Awak kena kurangkan berat badan untuk mengurangkan kebergantungan terhadap banyak makanan."

Sedang mencuba, memang. Saya kalau makan pun, laut tak banyak, cuma nasi tu lah... memang. hmmm.. sedihh.

Saya dapat macam-macam jenis ubat moden dan tradisional yang disuggestkan kepada saya. Iya lah, i appreciate my family and friends efforts to help me, but when you have tried many things and nothing worked, you akan rasa kecewa. Rasa macam , biarlah saya makan painkillers tu. Better. Yes. Mungkin sebab tak rasi, tak tau lah.

Dah lah, nak tido plak.

Assalamualaikum WBT

p/s: sedih woiii...gemok! FAT and SAD.

sumber bacaan :

No comments:

Post a Comment